Jouw gemeente

Bij jouw gemeente zijn er mensen die met jou kunnen kijken naar hoe je je voelt. En naar wat je nodig hebt. Misschien wil je praten over wat je het meegemaakt. Samen maak je een plan van aanpak. Hierin staat hoe de gemeente jou verder gaat helpen.

Voor iedereen
Niet anoniem
Advies, doorverwijzing, een-op-eenbegeleiding
Gratis hulp

Over jouw gemeente

De gemeente waar je woont kan je helpen. Dat heet brede ondersteuning. En is onderdeel van de kindregeling. Ga je naar jouw gemeente, dan krijg je een casemanager. Dat is iemand die speciaal is opgeleid om samen met jou te kijken wat je nodig hebt. Dat is voor iedereen anders. Want er is geen standaardoplossing. Je krijgt dus hulp die past bij jouw situatie. Zodat jij een nieuwe start kan maken.

Over de hulp

Eerst heeft de casemanager een gesprek met je. Dat gesprek gaat over hoe het met je gaat en waar je hulp bij nodig hebt. Om jouw leven weer op de rit te krijgen. De casemanager stelt samen met jou een plan van aanpak op. Daarin staat hoe de gemeente jou gaat helpen. De gemeente kan bijvoorbeeld helpen bij:

  • het regelen van een ziektekostenverzekering;
  • contact met een gezondheidscentrum. Je huisarts kan je daarnaar verwijzen. In een gezondheidscentrum werken bijvoorbeeld maatschappelijk werkers. En hulpverleners op het gebied van geestelijke gezondheidszorg;
  • een doorverwijzing bij psychische klachten. Je kan dan praten met een psycholoog bijvoorbeeld;
  • ondersteuning bij het huishouden;
  • het opbouwen van een sociaal netwerk. 

De casemanager zorgt dat de hulp er komt. Vaak voeren andere organisaties de hulp uit. Je blijft in contact met jouw casemanager. Wanneer de doelen uit het plan van aanpak zijn behaald, blijf je ook in contact met jouw casemanager. Dat heet nazorg. De casemanager checkt dan regelmatig of het goed met je gaat. Mocht dat niet zo zijn, kan de casemanager weer ondersteuning inzetten. 

Een afspraak maken

Wil je een afspraak maken bij je gemeente voor brede ondersteuning? Vanaf 16 jaar kun je dat zelf. Ben je jonger, dan kunnen je ouders/verzorgers dit voor je doen. Hieronder kun je de contactgegevens van jouw gemeente opzoeken. 

Je kan het beste aangeven dat je belt voor de brede ondersteuning vanuit de kindregeling. Dan kunnen de medewerkers van de gemeenten je snel helpen. Veel gemeenten hebben namelijk een speciaal steunpunt voor deze hulp. Bij dit steunpunt werken de casemanagers. Je kan de brief die je ontvangt meenemen als je langsgaat.

Let op: woon je in Caribisch Nederland of een ander land buiten Nederland? Dan kun je zelf geen brede ondersteuning aanvragen. Heb je wel deze ondersteuning nodig? Dan wordt dat onderdeel van het plan van aanpak van je ouder(s)/verzorger(s). Hier vind je meer informatie over hoe dit werkt

Vind jouw gemeente

Vul hieronder je woonplaats in. Zo krijg je de contactgegevens van jouw gemeente.

Start met zoeken

Begin met typen om te zoeken naar de contactgegevens van jouw gemeente.

Niet de hulp die je zocht?

Er zijn andere hulplijnen die voor je klaarstaan.

image 1

Minddistrict

24 uur per dag bereikbaar
Wil je zelf aan de slag om je beter te voelen? Bij Minddistrict kun je daar online ondersteuning bij krijgen. Zelfhulp heet dat. Jij kiest welke oefeningen je wilt doen. Of dat nu gaat over actief blijven, meer vertrouwen of iets anders. Er is veel mogelijk.
De Luisterlijn_logo

De Luisterlijn

24 uur per dag bereikbaar
Bel 088 0767 000
Chat met een medewerker op de website
Mail naar ehulp@deluisterlijn.nl
Altijd iemand om mee te praten. Over wat jij wilt. Bij de Luisterlijn kan dat. De lijn is ook ‘s nachts bereikbaar. Voor als je niet kan slapen. Omdat je je zorgen maakt bijvoorbeeld.
Stichting Lotgenotencontact_logo

Lotgenotenlijn

Direct bereikbaar via telefoon en e-mailGesloten tussen 13:00 en 17:00
Bel 030 4420 000
Mail naar contact@lotgenotencontact.info
Van maandag t/m zaterdag bereikbaar tussen 9 - 13 uur en 17 - 21 uur. Het kan fijn zijn om met iemand te praten die hetzelfde heeft meegemaakt. Om te vragen wat die persoon helpt. Of om je gesteund te voelen. Bij de Lotgenotenlijn kan dat.
Alles Oké Supportlijn_logo

Alles Oké? Supportlijn

Direct bereikbaar via chat en telefoon
Bel 0800 0450
Chat met een medewerker op de website
Bij de Alles Oké? Supportlijn krijg je de ruimte om je verhaal te doen. Zonder oordeel. Als je wilt, denken ze ook mee hoe je een stap verder komt.
Kindertelefoon_logo

De Kindertelefoon

Direct bereikbaar via chat en telefoon
Bel 0800 0432
Chat met een medewerker op de website
Met De Kindertelefoon kun je over álles praten. Want soms lucht dat enorm op. De Kindertelefoon kan luisteren, maar ook met je meedenken. Of informatie geven.

Andere hulplijnen

Denk je toch dat je andere hulp nodig hebt? Die is er.