Menu
Sluiten
Op deze pagina vind je alle veelgestelde vragen over de kindregeling.
Als je recht hebt op de kindregeling, krijg je vanzelf een brief. Die brief heet ‘Beschikking’. In de brief staat dat je geld krijgt. En dat er hulp is. Ook staat erin wat je moet doen om het geldbedrag te ontvangen. Wanneer je de brief krijgt, hangt af van je leeftijd. En of je rekeningnummer al bekend is. In de planning staat uitgelegd wat de volgorde is. En kun je opzoeken wanneer jij je brief krijgt.
Dat heeft met de planning van het versturen van de brieven te maken. Als eerste worden de kinderen van 18 jaar en ouder geïnformeerd waarvan het rekeningnummer bekend is. Kinderen jonger dan 18 jaar uit 1 gezin krijgen zoveel mogelijk tegelijk de informatie. Dat is het geval als ze op hetzelfde adres wonen.
Eerst ontvangt de gedupeerde ouder/verzorger een brief. Dat is een ‘aankondigingsbrief’. In die brief staat dat 3 weken later een brief wordt gestuurd naar hun kind(eren). Die brief is dus voor jou en heet ‘Beschikking’. De beschikking wordt gestuurd naar het adres waar je woont. Ook als je niet in Nederland woont.
Sommige situaties vragen om bijzondere aandacht. Bijvoorbeeld als niet duidelijk is wie het ouderlijk gezag over jou heeft. Of als je zelf een bewindvoerder hebt. In deze situaties wordt in de eerste maanden van 2023 contact opgenomen met de ouders/verzorgers. Of met de bewindvoerder. Daarna ontvang je zelf de brief.
Het kan dat je de brief niet kan ophalen. Bijvoorbeeld als je tijdelijk ergens logeert. Of in het buitenland bent. Verwacht je volgens de planning een brief? Bel dan gratis met het serviceteam. Het telefoonnummer is 0800 – 2 358358. Je kunt ze bellen op maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 20.00 uur. En op vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
Hoeveel geld je krijgt, hangt af van je leeftijd. Op deze pagina staat een tabel. Daarin kun je opzoeken hoeveel geld je krijgt.
Staat er in jouw brief dat je jouw rekeningnummer moet doorgeven? Dat kan hier. Het geldbedrag wordt dan binnenkort naar je overgemaakt.
Staat er in jouw brief dat je jouw rekeningnummer kan wijzigen? En wil je dat? Doe dat dan hier. Zo krijg je het geldbedrag op de juiste bankrekening binnen.
Het geld dat je ontvangt is van jou. Je mag dus zelf bepalen wat je ermee doet. Als je het fijn vindt, kan je advies krijgen. Dat advies vind je op deze pagina. Op die pagina vind je ook hulp bij geldvragen.
Alle gemeenten in Nederland bieden hulp aan. Dat heet 'brede ondersteuning'. Gaat er iets mis? En krijg je geen hulp? Dien dan een klacht in bij je gemeente. Als er niks met jouw klacht gebeurt, kun je terecht bij de Nationale Ombudsman. Dat is een organisatie die helpt als het misgaat tussen jou en de overheid.
Bel dan gratis met het serviceteam. Het telefoonnummer is 0800 – 2 358358. Je kunt ze bellen op maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 20.00 uur. En op vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
Er is hulp. Voor nu en voor je toekomst.