Over jouw gemeente
De gemeente waar je woont kan je helpen. Dat heet brede ondersteuning. En is onderdeel van de kindregeling. Ga je naar jouw gemeente, dan krijg je een casemanager. Dat is iemand die speciaal is opgeleid om samen met jou te kijken wat je nodig hebt. Dat is voor iedereen anders. Want er is geen standaardoplossing. Je krijgt dus hulp die past bij jouw situatie. Zodat jij een nieuwe start kan maken.
Over de hulp
Eerst heeft de casemanager een gesprek met je. Dat gesprek gaat over hoe het met je gaat en waar je hulp bij nodig hebt. Om jouw leven weer op de rit te krijgen. De casemanager stelt samen met jou een plan van aanpak op. Daarin staat hoe de gemeente jou gaat helpen. De gemeente kan bijvoorbeeld helpen bij:
- het regelen van een sociale lening of een noodkrediet;
- het beheren van je budget. Dan zorgt de gemeente dat je vaste lasten en rekeningen betaald worden;
- het inschakelen van een budgetcoach. Die kan je helpen om zelfstandiger en slimmer met je geld om te gaan;
- het inschakelen van een budgetmaatje. Die kan je helpen bij het uitvoeren van afspraken en acties. Of met je meegaan naar gesprekken.
Je kan ook hulp krijgen als je nog geen schulden hebt. Bijvoorbeeld als je het moeilijk vindt om overzicht over je geld te krijgen. De casemanager zorgt dat de hulp er komt. Vaak voeren andere organisaties de hulp uit. Je blijft in contact met jouw casemanager.
Wanneer de doelen uit het plan van aanpak zijn behaald, blijf je ook in contact met jouw casemanager. Dat heet nazorg. De casemanager checkt dan regelmatig of het goed met je gaat. Mocht dat niet zo zijn, kan de casemanager weer ondersteuning inzetten.
Aanvullend schuldhulpverleningsaanbod
Was je 18 jaar of ouder op 1 juli 2023, heb je recht op de kindregeling en heb je problematische schulden? Dan kan je terecht bij je gemeente voor een aanvullend schuldhulpverleningsaanbod. Samen met jouw contactpersoon wordt bepaald of je in aanmerking komt voor het aanbod. Dat gebeurt op basis van jouw inkomsten, uitgaven en schulden. Het bedrag van 10.000 euro dat je hebt ontvangen van de kindregeling wordt niet meegeteld.
Kom je in aanmerking voor het aanvullend aanbod dan wordt op basis van je inkomen en uitgaven bepaald wat je maandelijks in 3 jaar zou kunnen aflossen. Dat heet je afloscapaciteit. Jouw schuldeiser(s) ontvangen op basis van jouw afloscapaciteit een voorstel wat je zou kunnen betalen. Als ze allemaal akkoord gaan met het voorstel, worden jouw schuldeisers betaald door je gemeente en schelden de schuldeisers de rest van de schulden kwijt. Dat betekent dat je hen geen geld meer verschuldigd bent.
Jij hoeft niets terug te betalen, ook niet aan je gemeente.
Toekomst
Je gemeente helpt je bij het oplossen van je problematische schulden én het bieden van perspectief. Er wordt gekeken en met jou besproken wat je nog meer nodig hebt bij het maken van een nieuwe start. Denk hierbij aan persoonlijke ontwikkeling, werk, een opleiding, mentale ondersteuning of hoe je grip op jouw geld krijgt. Het opstellen van een plan van aanpak is daar onderdeel van. Dat plan stel je samen met jouw contactpersoon op.
Melden bij je gemeente
Heb je het bedrag van de kindregeling voor 1 november 2023 ontvangen dan kun je je tot 1 mei 2025 melden bij je gemeente voor het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod. Heb je het bedrag ontvangen na 1 november 2023? Dan heb je anderhalf jaar tijd na de datum van de brief waarin staat dat je recht hebt op de kindregeling om je te melden bij je gemeente.
Begrippen
|
Een afspraak maken
Wil je een afspraak maken bij je gemeente voor brede ondersteuning? Vanaf 16 jaar kun je dat zelf. Ben je jonger, dan kunnen je ouders/verzorgers dit voor je doen. Hieronder kun je de contactgegevens van jouw gemeente opzoeken.
Je kan het beste aangeven dat je belt voor de brede ondersteuning vanuit de kindregeling. Dan kunnen de medewerkers van de gemeenten je snel helpen. Veel gemeenten hebben namelijk een speciaal steunpunt voor deze hulp. Bij dit steunpunt werken de casemanagers. Je kan de brief die je ontvangt meenemen als je langsgaat.
Let op: woon je in Caribisch Nederland of een ander land buiten Nederland? Dan kun je zelf geen brede ondersteuning aanvragen. Heb je wel deze ondersteuning nodig? Dan wordt dat onderdeel van het plan van aanpak van je ouder(s)/verzorger(s). Hier vind je meer informatie over hoe dit werkt.