Over jouw gemeente
De gemeente waar je woont kan je helpen. Dat heet brede ondersteuning. En is onderdeel van de kindregeling. Ga je naar jouw gemeente, dan krijg je een casemanager. Dat is iemand die speciaal is opgeleid om samen met jou te kijken wat je nodig hebt. Dat is voor iedereen anders. Want er is geen standaardoplossing. Je krijgt dus hulp die past bij jouw situatie. Zodat jij een nieuwe start kan maken.
Over de hulp
Eerst heeft de casemanager een gesprek met je. Dat gesprek gaat over hoe het met je gaat en waar je hulp bij nodig hebt. Om jouw leven weer op de rit te krijgen. De casemanager stelt samen met jou een plan van aanpak op. Daarin staat hoe de gemeente jou gaat helpen. Dat kan op het gebied van geld, wonen, school of werk, zorg en gezin. Daarna zorgt de casemanager dat de hulp er komt. Vaak voeren andere organisaties de hulp uit. Je blijft in contact met jouw casemanager. Wanneer de doelen uit het plan van aanpak zijn behaald, blijf je ook in contact met jouw casemanager. Dat heet nazorg. De casemanager checkt dan regelmatig of het goed met je gaat. Mocht dat niet zo zijn, kan de casemanager weer ondersteuning inzetten.
Een afspraak maken
Wil je een afspraak maken bij je gemeente voor brede ondersteuning? Vanaf 16 jaar kun je dat zelf. Ben je jonger, dan kunnen je ouders/verzorgers dit voor je doen. Hieronder kun je de contactgegevens van jouw gemeente opzoeken.
Je kan het beste aangeven dat je belt voor de brede ondersteuning vanuit de kindregeling. Dan kunnen de medewerkers van de gemeenten je snel helpen. Veel gemeenten hebben namelijk een speciaal steunpunt voor deze hulp. Bij dit steunpunt werken de casemanagers. Je kan de brief die je ontvangt meenemen als je langsgaat.
Let op: woon je in Caribisch Nederland of een ander land buiten Nederland? Dan kun je zelf geen brede ondersteuning aanvragen. Heb je wel deze ondersteuning nodig? Dan wordt dat onderdeel van het plan van aanpak van je ouder(s)/verzorger(s). Hier vind je meer informatie over hoe dit werkt.